روشنی‌های راه

شب سرودش را خواند، نوبت پنجره‌هاست ...

شب سرودش را خواند، نوبت پنجره‌هاست ...

آخرین مطالب

این یادداشت های دیجیتالی

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۲، ۰۱:۳۳ ب.ظ

من از دوران نوجوانی دفترهایی داشتم به اسم دفتر یادداشت روزانه. آن روزها واقعا عاشق نوشتن بودم و چون حداقل در ظاهر از همین بچه درسخوان ها بودم (معدلم در دوران راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه بین 16 تا 17 بود. البته به جز امتحانات نهایی که میرسید به حول و حوش 18) مدام سر و کارم جز فوتبال و شیطنت های دوران نوجوانی با دفتر و کتاب بود. زندگی آن دوران برای من پر بود از زمان های که پدرم سعی میکرد مجبورمان کند درس بخوانیم و من کتاب ریاضی را جلو دستم میگذاشتم و توی دفتر یادداشت روزانه یا یادداشت مینوشتم یا داستان و یا در تخیلاتم به دوران دایناسورها سفر میکردم و کمی هم تمرین ریاضی میکردم. صحنه های هیجان انگیزش زمان هایی رخ میداد که بابا از در اتاق وارد میشد و من سریع ورق را عوض میکردم یا یک کاغذ روی دفتر میگذاشتم پر از فرمول... 

هر چه که بود، دفتر یادداشت روزانه ایده ی فوق العاده خوبی بود و هنوز هم وقتی سراغ آنها میروم واقعا دنیای زیبایی را میبینم...

اما این مقدمه چه ربطی داشت به عنوان این پست؟ عرض میکنم؛ نوشتن یادداشت های روزانه از حدود سال دوم دانشگاه برای من به پایان رسید و آن عادت خوب که هم موجب تمرکزم روی زندگی میشد هم برنامه ها و استعدادهایم را شکل میداد به یک عادت گاه و بیگاه تبدیل شد. چند بار سعی کردم یک دفتریادداشت دیجیتالی داشته باشم. راه های مختلفی را امتحان کردم. از برنامه های متنوع گرفته تا یک نسخه از وردپرس روی localhost کامپیوترم. اما همه اینها یا لینوکس لازم داشت یا ویندوز یا خلاصه یک کامپیوتر روشن.. و هرگز هم آن دوران یادداشت های روزانه بیشتر از یک روز و دو روز و یک هفته استمرار نیافت.


دوران تلفن های هوشمند رسید و باز هم با اینکه دستگاه های مورد نظر حتی در رختخواب هم با من بودند اما به علت های متفاوت واقعا و عملا نمیشد با آنها یادداشت نوشت.

چند سال بعدهم تبلت ها مد شدند و فراگیر. اما متاسفانه با اینکه تبلت ها گزینه های خوبی برای یادداشت برداری بودند اما شخصا برنامه مناسبی برای این کار پیدا نکرده بودم... تا گلکسی نوت آمد و من دلم میخواست آن را بخرم اما پولش را نداشتم. تجربه کار با نوت 3 را دارم و واقعا به خاطر قلم خوبش و تمرکزی که روی یادداشت برداری داشته آن را به وسیله ای عملیاتی حتی برای کلاسهای درس تبدیل کرده است. اما خیلیها از جمله خود من از قبل تبلت های دیگری داشته اند. چند وقت است که با برنامه ای آشنا شده ام که تجربه ی واقعی یادداشت برداری دیجیتال را تقریبا برای همه تبلت ها و به شکل هوشمندانه ای با قلم stylus و هم بدون هیچ قلم خاصی فراهم کرده است. منوها و تنظیمات برنامه آنقدر زیادند که ترجیح میدهم وارد معرفی آن نشوم. یک عکس گویای همه چیز هست. عکسی از یادداشت برداری با استفاده از برنامه Lecture Notes با انگشتان دست...


یک نکته جذاب اینست که برنامه وقتی شما از راست به چپ متن خود را می نویسید برنامه به طور خودکار مستطیل زوم را جابجا میکند (یاید امکان input zone را فعال کنید و برای آن مشخص کنید که خودش مستطیل input zone را جابجا کند) و حتی وقتی به انتهای خط رسید خود بخود به خط بعدی جابجا می شود. حالت زوم با یک دکمه به راحتی یر فعال می شود. حرکت بین صفحات هم راحت و ساده است.

این برنامه را اگر در خارج از ایران هستید می توانید از مارکت اندروید خریداری کنید. اگر هم داخل ایران هستید  و کپی رایت برایتان مهم است باز هم روش هایی برای خرید آن از استفاده ا گیفت کارت در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد. در غیر این صورت، چندین سایت فارسی زبان وجود دارند که کار آنها اینست که برنامه های مختلف پولی را به صورت رایگان در سایتشان به صورت زیپ شده با پسورد بگذارند که پسوردش هم همان آدرس سایت است. خیلی روحیات جالبی هم دارند ؛-)

شاد باشید....

نظرات  (۱)

۱۵ اسفند ۹۲ ، ۰۹:۰۰ حامد رضایی
سلام مجید عسگری . حالت چطوره ؟ عجب روزایی تو علم و صنعت داشتیما!
یادته ؟ همه در مقابل من کم می آوردند  و من در مقابل تو !
بعید می دونم خیلی یادت مونده باشه .
آدم بعضی وقت ها توی خواب دوستای قدیم رو می بینه . من هم دیشب نمی دونم چرا تو رو توی خواب دیدم. به این خاطر گفتم بیام تو وبلاگت و عرض ادبی بکنم.
به هر حال هر جا که باشی ما ارادت داریم اساس و امیدوارم موفق و پیروز و سرفراز باشی .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی