روشنی‌های راه

شب سرودش را خواند، نوبت پنجره‌هاست ...

شب سرودش را خواند، نوبت پنجره‌هاست ...

آخرین مطالب

یک گاهشمار گوگلی

سه شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۰، ۰۲:۴۹ ق.ظ
درود
در این پست می‌خوام در مورد یکی از بهترین برنامه‌های (منظور اصطلاح Web Application است) گوگل صحبت کنم.
من در این پست سعی می‌کنم کار با این برنامه رو آموزش بدم. البته بیشتر کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند با این محصول گوگل آشنا هستند. اون‌ها قطعا خواهند گفت که کار با گاهشمار/تقویم گوگل اصلا سخت نیست و به نظر نمی‌رسه نیاز به آموزش! داشته باشه. کاملا موافقم. اینجا من صرفا رویکرد آموزشی رو انتخاب کردم به این دلیل که می‌دونم کسانی که از این محصول استفاده کرده‌اند و از اون خوششون نیومده، قطعا به روشی متفاوت از من به این محصول فک کرده‌ند. حداقل فایده‌ی این رویکرد آموزشی، اون هم آموزش از پایه، اینه که در مدت زمان بسیار کوتاهی با دیدن عکس‌های متعددی که در این پست قرار داره، شما مدل دیگه‌ای به این تقویم نگاه می‌کنید و طبق تجربه‌ی من، جز استفاده‌کننده‌های ثابت اون خواهید بود! مخصوصا اگه یک گوشی هوشمند داشته باشید.
پس شروع می‌کنیم.

طبیعتا برای استفاده از این برنامه نیاز به یک اکانت گوگل دارید و هر کسی که یک اکانت داشته باشه این برنامه رو مجانی خواهد داشت.
وقتی وارد صفحه‌ی اصلی میشید، در سمت چپ یک تقویم ماهانه دیده می‌شود: شما می‌تونید با استفاده از کشیدن ماوس روی این تقویم، همون روزها رو در ست راست انتخاب کنید. تصویر زیر رو ببینید (نمای بزرگتر):

mini calendarالبته رنگ بندی جدید گوگل کمی تمایز روزهای انتخاب شده رو از تقویم ماهیانه سخت کرده. اگه خوب دقت کنید، روزهای 15 تا 18 June انتخاب شده‌اند. این امکان یکی از امکانات بسیار کاربردی تقویم گوگل برای برنامه ریزی است.

همانطور که در تصویر می‌بینید، زیر تقویم ماهیانه (یا بهتر بگوییم تقویم کوچک (Mini Calendar)) تقویم‌های شما لیست شده‌اند. در این لحظه احتمالا شما دو مورد را فقط در این لیست می‌بینید. یکی تقویم پیش‌فرضتان و دیگری Tasks که منظور یکی دیگر از برنامه های خوب گوگل است که شاید در پست‌های آینده به آن بپردازیم.
برای اولین قدم و کمی سر و شکل دادن به برنامه باید تقویم‌های دلخواه خود را تعریف کنید. این کار بسیار ساده است: روی مثلث کنار عبارت My calendars کلیک کنید و گزینه‌ی Create new calendar را انتخاب کنید.
می‌توانید به هر تعداد دلخواه تقویم ایجاد کنید. مثلا: تفریح، کار، مطالعه، عشق، ورزش و ...
می‌توانید اسم تقویم پیش‌فرض خود را هم تغییر دهید.
در هنگام ساختن تقویم جدید یا ویرایش آن، به یکی از قدرتمندترین امکانات تقویم گوگل بر می‌خوریم: امکان اشتراک‌گذاری تقویم‌ها (نمای بزرگتر تصویر):

در قسمت اشتراک‌گذاری تقویم، شما می‌تونید تقویم خودتون رو با هر کسی که دوست دارید، مثلا همکار یا دوستتان، به اشتراک بگذارید. برای هر فرد میتوانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

- گزینه‌ی Make changes AND manage sharing: شخص مورد نظر می‌تواند در تقویم شما تغییراتی دهد یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.
- گزینه‌ی Make changes to events: شخص مرد نظر می‌تواند تغییراتی در تقویم شما ایجاد کند اما اجازه‌‌ی به اشتراک گذاشتن آن را ندارد.
- گزینه‌ی See all event details: شخص مورد نظر تنها می‌تواند به مشاهده‌ی جزییات این تقویم بپردازد. این حالت، حالت پیش‌فرض است.
- گزینه‌ی See only free/busy (hides details): شخص مورد نظر فقط مطلع خواهد شد که شما در چه زمانی رویدادی را در این تقویم ثبت کرده‌‌اید. جزییات آن، حتی عنوان رویداد، از او پنهان خواهد بود.
مشخص است که این امکان چقدر برای یک تیم برنامه‌نویسی یا هر تیم دیگری می‌تواند کاربردی باشد.
وقتی یک تقویم را با کسی به اشتراک می‌گذارید، این تقویم به طور خودکار و بدون نیاز به تایید در قسمت Other calendars طرف مقابل قرار خواهد گرفت. او می‌تواند در صورتی که به آن تقویم نیاز نداشت آن را از لیست خود حذف کند.
بعد از اضافه کردن تقویم‌های مورد نظر خود، می‌توانید به هر کدام از آنها رنگی را اختصاص دهید:
در همین قسمت، برای هر تقویم می‌توانید تنظیمات مربوط به notification ها رو هم انجام بدهید (نمای بزرگتر):

همانطور که می‌بینید می‌توانید به طور پیش‌فرض برای تمام رویدادهایی که در آینده به این تقویم اضافه خواهید کرد، یک پیغام یادآوری تنظیم می‌شود. این رویداد یادآوری می تواند یک ایمیل، یا یک پیام pop-up باشد. مورد دوم فقط در صورتی کار خواهد کرد که شما در صفحه‌ی وب برنامه‌ی تقویم گوگل باشید. البته نکته‌ی جالب اینست که اگر از گوشی اندروید استفاده کنید، گوشی همواره با این تقویم همگام سازی می‌شود و این پیغام در گوشی شما نمایش داده خواهد شد. چه از برنامه‌ی تقویم استفاده کنید چه نکنید (در حقیقت، روی گوشی، سرویسی برای این منظور همواره در حال اجرا است و تقویم شما را به روز می‌کند)

حال نوبت اضافه کردن Task یا وظیفه و Event یا رویداد به تقویمتان است. برای اضافه کردن وظیفه (که به کل یک روز الصاق می‌شود، روی نوار خالی بدون زمان بالای هر روز کلیک کنید:

قسمتی که باید کلیک شود، را با رنگ قرمز مشخص کرده‌ام. اضافه کردن یک وظیفه خیلی سریع است. در صورتی که چند تقویم داشته باشید (من در تصویرهای این آموزش از دو اکانت استفاده کرده‌ام. در تصویر بالا فقط یک تقویم وجود داشته است.) می‌توانید تقویم مورد نظر را هم انتخاب کنید.

برای اضافه کردن یک رویداد نیز ماوس را روی بازه‌ی زمانی مورد نظرتان بکشید و شروع به تایپ کنید. لذت بخش و سریع و سرراست است. نه؟!

توجه کنید که می‌توانید روی هر رویدادی که ساخته‌اید کلیک کرده و با انتخاب گزینه‌ی Edit event details به ویرایش جزییات بیشتری از آن بپردازید (نمای بزرگتر):

در این قسمت تنظیمات فوق‌العاده‌ای وجود دارد: تنظیمات کاملی برای تکرار دوره‌ای این رویداد (مثلا هر چهارشنبه ساعت هشت) تعیین آدرس (این آدرس می‌تواند یک نقطه‌ی جغرافیایی مشخص شده با Latitude و Longitude باشد. در این صورت وقتی در گوشی آندروید آن را مشاهد کنید، با لمس کردن آن آدرس، نقطه‌ی مورد نظر روی نقشه به شما نشان داده خواهد شد)، توضیحات، رنگ، یادآوری و تنظیمات اشتراک گذاری که به تنظیمات کلی تقویم اولویت دارد. شما می‌توانید افرادی رو هم به این رویداد دعوت کنید. این کار بی‌اندازه راحته و به شدت با جیمیل مجتمع شده و خوب کار می‌کنه.

در قسمت Other Calendars می‌توانید تقویم‌های جالبی رو پیدا کنید. از جمله تقویم بازی‌های تیم فوتبال مورد علاقه‌تون یا تقویم‌های مذهبی (متاسفانه برای هموطنان شیعه و یا زرتشتی تقویمی وجود ندارد. اما تقویم اسلامی موجود است). همچنین می‌تونید تقویم‌های دلخواه خودتون رو بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

همانطور که دیدید تقویم گوگل فقط به طور پیش‌فرض از تاریخ میلادی پشتیبانی می‌کند و هیچ گزینه‌ای نیز برای استفاده از تقویم جلالی فعلا وجود ندارد. این موضوع، عملا آن را برای یک کاربر ایرانی بی استفاده خواهد کرد (البته پلاگینی برای فایرفاکس به منظور فارسی کردن  این تقویم وجود دارد اما مطلوب نیست). من یک تقویمجلالی را آماده کرده‌ام و در آن همه‌ی روزهای تقویم جلالی را در قسمت وظایف آن تقویم اضافه کرده‌ام (واقعا کار طاقت فرسایی بود!). در تصویر اول این پست، این تقویم مشخص است. به علاوه تعطیلات رسمی نیز در آن مشخص شده‌اند. در صورت تمایل می‌توانید آن را از اینجا بارگیری و آن را به تقویم خود اضافه کنید. یا به من ایمیل بزنید تا آن را با شما به اشتراک بگذارم.

پست بعدی این وبلاگ نیز به تقویم گوگل بی ارتباط نیست.

در نظر سنجی این پست شرکت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۶/۰۱
مجید عسگری

نظرات  (۳)

از کدوم قسمت تقویم گوگل می‌تونیم این فایل تقویم تو رو بارگذاری و اضافه بکنیم؟
توی قسمت other calendars، یه گزینه‌ی import هست. می‌تونید یه فایل ical رو که فرمت استندارد برای فایل‌های تقویمه، به یکی از تقویماتون اضافه کنید. قبلش یه تقویم نو بسازید و رویدادهای تقویم من رو داخل اون import کنید. البته راه بهتر اینه که خودم دستی اون رو باهاتون شیر کنم. اگه از روش import استفاده کنید، تغییراتی که من در آینده توی تقویم می‌دم رو نخواهید دید...
خیلی عالی بود... من واقعا نمیدونستم
با اینکه رشته ام کامپیوتر هست و زیاد و اینرنت هستم ولی درگیر نشده بودم باهاش
البته جهت گیری هام درست نبود امیدوارم بهتر بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی